Skapa lusten

Kreativitet är en viktig grund för barns lärande och därför gillar vi på Tempus skapande pedagogik lite extra mycket. Tillsammans med "maker-entusiasten" Emma Ewadotter har vi därför tagit fram inspirerande tips till kreativa lösningar med utgångspunkt i samskapande och hållbarhet.

Ett hus gör ingen stad

Alla är med och skapar stora, små, enkla, höga och unika hus. Först, klipp och klistra, sen lek och fantisera!

Kartonger i olika storlekar och former, limstift, färgat papper, tejp och sax.

En projektor eller stark lampa, vit skärm eller vägg.

Barnen kan hjälpas åt att samla in olika pappersförpackningar och skapar sedan var sitt hus genom att klä in kartongen i färgat papper och klippa ut siluetter för fönster. Bra om fönsterna sitter på motsatt sida om varandra så att ljuset skiner igenom. Tillsammans bildar kartongerna en stad som man kan leka i som den är eller lysa på med exempelvis en projektor för att skapa siluetter på en vägg.

Har du frågor?

Tempus är det marknadsledande systemet för resursplanering och schemaläggning inom skola och förskola. Boka ett möte med oss så kan vi diskutera hur Tempus kan användas för din verksamhet.

Boka möte

En pennas nya liv

Bara för att en funktion är borta kan det fortfarande finnas många möjligheter kvar. De en gång färgglada pennorna återuppstår i ny form.

Trötta tuschpennor, glasburkar (väl rengjorda och utan etiketter) och vatten.

Barnen kan hjälpas åt att sortera ut "dåliga pennor" och ställa dem i färgordning med spetsen nedåt i burkarna. Man kan ställa burkarna i ett fönster så kan barnen följa hur färgen ökar i intensitet allteftersom tiden går. Efter några dagar har allt tusch fällt ut i burkarna och skapat tunna vattenfärger som man kan måla med. Sätter man på ett lock så håller dessa färger några månader.

OBS! Spara gärna locken till pennorna! Dem kan användas i andra pysselprojekt. Färgen med fördel användas till aktiviteter som typ Häll och Dräll som är en samarbetslek där barnen tillsammans håller ett stort papper och med hjälp av ett rullande föremål ska täcka så mycket som möjligt av ytan med färg(er). Deras gemensamma rörelser styr vad utfallet blir.

Många kritor små...

Kritasken är tom och längst ner i lådan finns bara stumpar som är omöjliga att hålla i. Men misströsta inte, detta skapar fantastiska möjligheter att skapa helt nytt ritmaterial.

Kritstumpar av vaxkrita, silkonformar (som man använder för chokladmakeri eller bakning), en ugn.

Barnen hjälper till att sortera och fördela ut kritorna i formarna. Man kan göra enfärgade eller melerade helt beroende på vad man gillar. Sedan bör en vuxen placera in kritorna i ugnen, bevaka dem medan de smälter och låta dem stelna på säkert avstånd från nyfikna fingrar. Det tar en dryg timma innan de nya kritorna svalnat så man kan ploppa ut dem ur formarna. Sen är det bara att rita på!

Sanden blev till guld

Sätt färg på tillvaron i sandlådan eller låt barnen göra färgglada sandmålningar som varken behöver penna eller sudd.

finkornig sand, karamellfärg, glasburkar med lock , lite vatten. Man borde också kunna använda vattenfärgskakor som torkat ut och blivit "trötta" som färggivare.

Fördela sand i glasburkarna, fyll på med vatten, tillsätt karamellfärg och sätt på locket. Därefter skakar man burken noga tills all sand har färgats. Slå bort överflödig färg och häll ut den fuktiga sanden på bakplåtar där de kan ligga och torka ett par dagar. Samla sedan ihop de olika färgerna i sina respektive burkar och gå ut till sandlådan (eller annan lämplig plats). Tillsammans kan vi nu hälla ut sanden och skapa mönster och bilder.

OBS, för den orolige: Efter ett par regnskurar så är sanden "ren" igen. Kan dock färga av sig en aning tills dess!

Allt är guld som glimmar

Vad är egentligen skräp? Kan ditt skräp vara guld för mig? Låt barnen resonera och sortera både tankar och material och skapa sedan konst tillsammans.

Blandat färgglatt skräp av olika material (kan vara kapsyler, godispapper, knappar, lock till burkar, trasiga och billiga bijouterier, gem, lock till gamla tuschpennor, plastskedar, sugrör,trasiga småleksaker - you name it. Kanske spara "skräp." från tidigare pysselsessioner som resulterat i en massa spill? En iten papptallrik eller mdf skiva till varje barn.

Be barnen ta med objekt hemifrån som läggs i en gemensam låda. Viktigt är att vi är tydliga att vi ska dela vårt material med varandra.

Prova olika sätt att sortera materialet för att ge nytt perspektiv. Sortera efter ex material, färg eller form. Resonera kring olika sätt att sortera under tiden. Sen ska alla fylla sin ruta med grejer - det kan göras som ett mönster eller en figur eller bara med grejer man av någon anledning tycker om. Efter torkning sättas de upp på väggen tillsammans, som kakelplattor fast coolare! Vill man göra det till ett gemensamhetsverk så kan barnen jobba tillsammans på större skivor.

Skräp är det som återstår när fantasin tagit slut

Emma Ewadotter är konstnärlig projektledare på Kulturverket i Umeå och har hållit massor av skapande kurser med barn och ungdomar. Själv beskriver hon sig som pysselfanatiker och textilkonstnär. Emma brinner för att utveckla barns kreativitet, där samskapandet ofta är en grund.